Skip to main content

Pelaksanaan Pendidikan Menurut FPK

 


1. Pendidikan adalah satu usaha berterusan.

Antara usaha-usaha berterusan oleh pelbagai pihak adalah; Pemilihan kerjaya, Penyesuaian hidup, Pembentukan jati diri, Perkembangan sosial, Mengeratkan perpaduan, Pemupukan nasionalisme, Perkembangan bakat dan potensi, Penghayatan agama dan nilai murni, dan Perolehan pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran.

 

2. Pendidikan ke arah kembangkan lagi potensi murid

Oleh kerana setiap orang mempunyai kebaikan dan keburukan, tiada siapa yang sempurna; semua orang dicipta. Setiap manfaat ini mungkin tidak dapat disedari sepenuhnya oleh setiap individu. Potensi diri ialah istilah yang digunakan untuk menggambarkan setiap aset yang dimiliki oleh setiap orang. Secara ringkasnya, potensi diri ialah keupayaan untuk kekuatan, kebolehan, atau kecerdasan yang dimiliki oleh setiap orang, tidak kira sama ada sifat mereka masih belum nyata sepenuhnya atau belum melakukannya. Bakat boleh dikembangkan melalui potensi diri, dan bakat ini boleh diperhalusi dengan usaha dan ketekunan. Namun begitu, tidak semua bakat atau keupayaan dapat dilihat dengan jelas kerana sebahagiannya lagi adalah terpendam dalam diri individu Sehubungan dengan itu, pendidikan berperanan mengembangkan potensi setiap murid sehingga mencapai ke tahap cemerlang. Usaha ini memerlukan bakat yang ada pada setiap individu dicungkil dan dipertingkatkan secara berterusan dan hal ini bukanlah suatu usaha yang mudah sebaliknya perlu dirancang dan dilaksanakan secara teratur dan terperinci. Potensi individu dilihat dari empat aspek kecerdasan iaitu;

  • Intelek (IQ)
  • Rohani (SQ)
  • Emosi (EQ)
  • Jasmani (PQ)

 


3. Mendidik secara menyeluruh & bersepadu

Matlamat pembangunan intelek, rohani, emosi, dan jasmani keempat-empat potensi tersebut adalah untuk memudahkan penguasaan ilmu, kemahiran, nilai, budaya, dan kepercayaan. Manusia menggunakan setiap bahagian ini untuk memenuhi tuntutan yang berbeza dalam kehidupan mereka, jadi perlu untuk membangunkan setiap bahagian secara menyeluruh kerana semuanya adalah sama penting. Selain itu, daripada dibangunkan satu demi satu, semua potensi mesti disambungkan antara satu sama lain dan digabungkan. Oleh kerana pertumbuhan potensi ini didasarkan pada prinsip ketuhanan; penguasaan ilmu, kebolehan, nilai, budaya, dan kepercayaan tidak boleh bertentangan dengan prinsip ini.

 

4. Membangunkan komponen intelek, rohani, emosi, jasmani murid

Perkembangan potensi intelek adalah bagi memastikan seseorang itu memperoleh perkara yang berikut:

  • Mempunyai kemahiran asas 4M (Menulis. Membaca, Mengira dan Menaakul)
  • Mendapatkan, meningkatkan dan menyebarkan ilmu
  • Memanfaatkan ilmu untuk diri dan orang lain
  • Berfikir secara kreatif, kritis dan inovatif.

Jiwa dan hati seseorang dihubungkan dengan potensi rohani mereka, yang dipengaruhi oleh hubungan mereka dengan Tuhan. Untuk melahirkan anak-anak yang bermoral dan berpaling daripada dosa-dosa mereka di hadapan Pencipta, seseorang mesti memiliki kualiti rohani yang kuat. Oleh itu, unsur rohani membina manusia dengan cara berikut:

  • Menyedari dan menginsafi adanya Tuhan yang mencipta
  • Menghargai dan mensyukuri pemberian Tuhan.
  • Menyedari dan menginsafi tanggung jawab.
  • Memupuk dan membina disiplin kendiri.
  • Membentuk akhlak mulia

Potensi emosi mempengaruhi seseorang dalam bertingkahlaku dan bertindak. Dalam FPK. perkembangan emosi adalah bagi memastikan yang berikut:

  • Perasaan tenang dan tingkahlaku terkawal.
  • Memiliki semangat kekitaan dan perpaduan
  • Memiliki dan memupuk perasaan kasih sayang
  • Menghargai serta menilai keindahan dan kesenian

Perkembangan potensi jasmani adalah bagi memastikan seseorang individu berkeupayaan seperti yang berikut:

  • Melakukan riadah
  • Menjaga kesihatan badan.
  • Berusaha meningkatkan daya pengeluaran
  • Menggunakan tenaga fizikal untuk berdikari.
  • Memanfaatkan tenaga fizikai untuk berdikari
  • Menggunakan tenaga fizikal bagi kepentingan semua.
  • Mengembangkan bakat dan kemahiran teknikal dan manipulatif.

 

5. Membangunkan pelajar secara seimbang dan harmonis

Untuk memastikan tiada unsur terlepas pandang atau diberi perhatian yang berlebihan, keseimbangan adalah penting. Individu yang sejahtera adalah orang yang mengembangkan dirinya sepenuhnya, menggunakan semua potensinya. Dalam pengertian ini, dia boleh menjadi seorang profesional yang berjaya yang menghargai kebaikan yang ditunjukkan kepadanya sambil tetap bersedia menerima apa-apa cabaran yang datang kepadanya, bertingkah laku baik, tidak mementingkan diri sendiri dan bersedia membantu orang lain, dan berbelas kasihan. Namun begitu, sekiranya individu yang cerdik dan berkebolehan juga tidak mempunyai budi pekerti yang mulia, tidak mempedulikan orang lain, dan tidak menghormati orang lain, tidak mungkin kehidupan mereka akan harmoni. FPK jelas menegaskan pembangunan insan hendaklah seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani bagi membolehkan manusia menjalani kehidupan dengan harmonis, seterusnya membentuk keluarga, masyarakat dan negara yang aman dan damai.

 

6. Berpaksikan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan




Kepercayaan kepada Tuhan merupakan prinsip pertama Rukun Negara. Mempunyai kepercayaan beragama serta mematuhi dan mengamalkan segala perintah agama adalah penting dalam mengawal diri individu. Dalam FPK, kepercayaan & kepatuhan:

  • Mengakui wujudnya Pencipta.
  • Mengikuti dan mengamalkan ajaran agama.
  • Melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan.
  • Mengakui manusia dan alam dijadikan oleh Pencipta.
  • Meningkatkan dan mengukuhkan kepercayaan beragama.
  • Menyedari bahawa manusia dijadikan untuk memakmurkan alam.
  • Menyedari bahawa manusia bertanggungjawab sepenuhnya ke atas perbuatannya.
  • Mengetahui bahawa fenomena alam adalah peraturan yang ditetapkan Pencipta.

Setiap orang mesti berpegang kepada kepercayaan bahawa terdapat Pencipta yang menciptakan alam dan manusia. Untuk memastikan kejayaan dan kesejahteraan, seseorang mesti memahami dan mematuhi undang-undang dan fenomena alam. Adalah menjadi tugas umat manusia, yang diciptakan oleh Pencipta, untuk memelihara dan mentadbir alam. Kemakmuran dan kesejahteraan manusia dan alam semula jadi mungkin terganggu jika amanah ini dikhianati dan diabaikan.

Comments

Popular posts from this blog

Pendidikan Di Malaysia: Pendidikan Berterusan

A . Konsep Pendidikan Berterusan Pendidikan berterusan melibatkan tiga peringkat iaitu;                       I. Peringkat Awal Pada peringkat ini, pendidikan yang diperoleh adalah secara tidak formal. Pendidikan tidak formal ialah sejenis pendidikan yang bukan formal atau pendidikan di luar bidang persekolahan. Pendidikan tidak formal berfokuskan aspek-aspek pertuturan, bimbingan agama, asuhan budi pekerti, penjagaan kebersihan dan kesihatan serta perhubungan fizikal. Di rumah adalah tempat permulaan bagi setiap kanak-kanak untuk mempelajari dan menerima pendidikan asas oleh ibubapa atau penjaga dimana pada ketika itu mereka akan mempelajari cara untuk makan, merangkak, berjalan, bertutur, mengenali ahli keluarga dan banyak lagi. Peringkat awal ini amatlah penting kerana, tanpa didikan asas yang diberikan oleh ibubapa, kanak-kanak akan mengalami kesukaran untuk menghadapi hari-hari persekolahan di tadika. Kekurangan asuhan dan kawa...

Elemen Kandungan Falsafah Pendidikan kebangsaan

Peranan Guru Ke Arah Mencapai Matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan

  Dunia pendidikan sentiasa menjadi tumpuan semua pihak kerana tunjang utama dalam pemerkasaan pembangunan negara dijana melalui keberkesanan sistem pendidikan. Tanpa sistem pendidikan yang komprehensif, sesuatu bangsa atau negara boleh dianggap gagal dalam melaksanakan tanggungjawab kepada rakyatnya. Oleh yang demikian, transformasi dalam pendidikan perlu dilaksanakan supaya rakyat Malaysia mampu bersaing pada peringkat antarabangsa setanding dengan negra-negara lain. Tambahan pula, untuk memperkasakan sistem pendidikan, Pelan Pembangunan Malaysia (PPPM) telah dilancarkan pada 6 September 2013 dengan hasrat untuk meningkatkan status pendidikan negara di mata dunia supaya selaras dan sejajar dengan negara lain seterusnya menjadi penanda aras di peringkat antarabangsa. Dalam usaha mentransformasikan pendidikan negara, tidak dapat dinafikan bahawa sekolah merupakan agen sosialisasi unyuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebaangsaan. Guru secara tidak langsung menerapkan nilai-nilai...