Skip to main content

Pendidikan Di Malaysia: Pendidikan Berterusan


A. Konsep Pendidikan Berterusan

Pendidikan berterusan melibatkan tiga peringkat iaitu;

                     

I. Peringkat Awal

Pada peringkat ini, pendidikan yang diperoleh adalah secara tidak formal. Pendidikan tidak formal ialah sejenis pendidikan yang bukan formal atau pendidikan di luar bidang persekolahan. Pendidikan tidak formal berfokuskan aspek-aspek pertuturan, bimbingan agama, asuhan budi pekerti, penjagaan kebersihan dan kesihatan serta perhubungan fizikal. Di rumah adalah tempat permulaan bagi setiap kanak-kanak untuk mempelajari dan menerima pendidikan asas oleh ibubapa atau penjaga dimana pada ketika itu mereka akan mempelajari cara untuk makan, merangkak, berjalan, bertutur, mengenali ahli keluarga dan banyak lagi. Peringkat awal ini amatlah penting kerana, tanpa didikan asas yang diberikan oleh ibubapa, kanak-kanak akan mengalami kesukaran untuk menghadapi hari-hari persekolahan di tadika. Kekurangan asuhan dan kawalan dari ibu bapa ini juga menjurus kepada tingkah laku yang agresif dan gagal dalam memahami nilai budi pekerti.


II. Peringkat Sekolah

Pada peringkat ini, murid-murid akan didedahkan kepada pendidikan formal yang melibatkan empat peringkat persekolahan iaitu; Prasekolah, Sekolah Rendah, Sekolah Menengah, Pendidikan Tinggi. Pada peringkat ini, pendidikan akan berfokuskan kepada:

  • Pemilihan Kerjaya
  • Penyesuaian Hidup
  • Pembentukan Jati Diri
  • Perkembangan Sosial
  • Mengeratkan Perpaduan
  • Pemupukan Nasionalisme
  • Perkembangan Bakat dan Potensi
  • Penghayatan Agama dan Nilai Murni
  • Perolehan Pelbagai Ilmu Pengetahuan dan Kemahiran


III. Peringkat Lepas Sekolah

Usai tamat alam persekolahan, setiap pelajar akan memperoleh pendidikan berterusan dengan melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi, di tempat kerja dan lain-lain. Pada peringkat ini, pendidikan akan terus berlaku melalui pelbagai kaedah, antaranya ialah pembelajaran kendiri, informasi dari media massa dan pencarian di internet. Peringkat ini berfokuskan:

  • Penyesuaian Hidup
  • Perkembangan Bakat dan Potensi
  • Penghayatan Agama dan Nilai Murni
  • Peningkatan Perolehan Pelbagai Ilmu Pengetahuan dan Kemahiran






B. Kriteria Dan Bentuk Pendidikan Berterusan





Comments

Popular posts from this blog

Elemen Kandungan Falsafah Pendidikan kebangsaan

Peranan Guru Ke Arah Mencapai Matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan

  Dunia pendidikan sentiasa menjadi tumpuan semua pihak kerana tunjang utama dalam pemerkasaan pembangunan negara dijana melalui keberkesanan sistem pendidikan. Tanpa sistem pendidikan yang komprehensif, sesuatu bangsa atau negara boleh dianggap gagal dalam melaksanakan tanggungjawab kepada rakyatnya. Oleh yang demikian, transformasi dalam pendidikan perlu dilaksanakan supaya rakyat Malaysia mampu bersaing pada peringkat antarabangsa setanding dengan negra-negara lain. Tambahan pula, untuk memperkasakan sistem pendidikan, Pelan Pembangunan Malaysia (PPPM) telah dilancarkan pada 6 September 2013 dengan hasrat untuk meningkatkan status pendidikan negara di mata dunia supaya selaras dan sejajar dengan negara lain seterusnya menjadi penanda aras di peringkat antarabangsa. Dalam usaha mentransformasikan pendidikan negara, tidak dapat dinafikan bahawa sekolah merupakan agen sosialisasi unyuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebaangsaan. Guru secara tidak langsung menerapkan nilai-nilai...